ПЕДАГОГІЧНО-ОРГАНІЗАЦІЙНІ АСПЕКТИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В МЕДИЦИНІ
Анотація
Постійно зростаючий обсяг нових знань, розробки високоточних діагностичних методів, ефективних технологій лікування, поява новітніх інформаційних технологій та засобів комунікації потребують нововведень в систему медичної освіти. Однією з важливих тенденцій розвитку сучасної освіти стало широке впровадження різних технологій дистанційного навчання. У статті розглядаються основні задачі дистанційного навчання в медичній галузі та наукові підходи їх вирішення під час організації освітнього процесу. Тому метою даної публікації є аналіз та висвітлення засад організації дистанційного навчання. Для ефективної організації дистанційного навчання необхідно керуватися основними дидактичними принципами та використанням, переважно, інформаційно-рецептивного і дослідницького методів. Для забезпечення дистанційного навчання можуть бути рекомендовані основні технології дистанційного навчання такі, як кейс-технології, ТВ-технології, веб-платформи. Досвід організації дистанційного навчання на кафедрі мікробіології, вірусології та імунології Української медичної стоматологічної академії показав, що в умовах карантинних обмежень оптимальним було впровадження змішаних комп’ютерних та Інтернет- технологій. Найбільш пристосованими і простими у користуванні для проведення практичних занять виявились платформи ZOOM і Google Classroom. Проте, залишається відкритою проблема набуття практичних навичок здобувачами медичної освіти, а саме: робота з мікроскопом, приготування препаратів, культивування мікроорганізмів, постановка та облік антибіотикограм, постановка серологічних реакцій, тощо. Таким чином, педагогічно-організаційні засади дистанційного медичного навчання сприяють впровадженню новітніх інформаційних технологій в освітній простір, але на даному етапі розвитку суспільства може розглядатися лише як складова традиційних форм навчання.
Посилання
2. Bykov VYU, Hrytsenchuk OO, Zhuk YU. O. ta in. Dystantsiyne navchannya v krayinakh Yevropy ta SSHA i perspektyvy dlya Ukrayiny // Informatsiyne zabezpechennya navchalʹno-vykhovnoho protsesu: innovatsiyni zasoby tekhnolohiyi : monohrafiya. Kyyiv : Atika, 2005. p.77–140. (Ukrainian).
3. Burmas NI, Boyko LA. Cystema dystantsiynoyi formy navchannya na kafedri zahalʹnoyi khimiyi [The system of distance learning at the Department of General Chemistry]. Medychna osvita. 2019;(2):15–18. (Ukrainian).
4. Zviaholska IM, Derevianko TV, Polianska VP. Shliakhy pidvyshchennia navchalno-piznavalnoi diialnosti studentiv pry vyvchenni dystsypliny «Mikrobiolohiia, virusolohiia ta imunolohiia» u vyshchomu medychnomu zakladi [Ways of increase of educational-cognitive activity of students at the study of discipline "Microbiology, virology and immunology" in higher medical establishment]: Aktualni pytannia linhvistyky, profesiinoi linhvodydaktyky, psykholohii i pedahohiky vyshchoi shkoly : materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Poltava,7-8 lystopada 2019g., P.125–130 (Ukrainian).
5. Zviaholska IM, Derevianko TV, Polianska VP. Pro nastupnist formuvannia bazovykh znan z molekuliarno-henetychnykh metodiv laboratornoi diahnostyky infektsiinykh zakhvoriuvan u zdobuvachiv vyshchoi medychnoi osvity [About ensuing of forming of base knowledge from the molecular-genetic methods of laboratory diagnostics of infectious diseases for the bread-winners of higher medical education]. Aktualni pytannia linhvistyky, profesiinoi linhvodydaktyky, psykholohii i pedahohiky vyshchoi shkoly: zbirnyk statei V Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Poltava 19-20 lystopada 2020 g., P.155–159 (Ukrainian).
6. Klokar N. Metodolohichni osnovy zaprovadzhennya dystantsiynoho navchannya v systemi pidvyshchennya kvalifikatsiyi [Methodological bases of introduction of distance learning in the system of advanced training]. Shlyakh osvity. 2007;4(46):38–41. (Ukrainian).
7. Koshechko N. Innovation of educational technologies of modernization and victories at other schools [Innovative educational technologies of teaching and learning in higher education]. Pedagogy. 2015;1(1):35–38. (Ukrainian).
8. Platonova OM, Stoeva TV, Titkova OV. Dystantsiyne navchannya pry vykladanni pediatrychnykh dystsyplin: Vyklyky chasu [Distance learning in the teaching of pediatric disciplines: The challenges of time]. Medychna osvita. 2021;4:52–56. (Ukrainian).
9. Skrypnyk LM. Dystantsiyna medychna osvita: suchasni realiyi ta problem [Distance medical education: modern realities and problems]. Arkhiv klinichnoyi medytsyny. 2012;2(18):116–118. (Ukrainian).
10. Fedorchenko VI, Polyansʹka VP, Zachepylo SV, Bobrova NO, Lobanʹ HA
11. Navychky vykorystannya informatsiynykh i komunikatsiynykh tekhnolohiy yak odni z providnykh zahalʹnykh kompetentnostey, vazhlyvykh u pidhotovtsi suchasnoho likarya. In: Science, Education, Innovation: topical issues and modern aspects: results of the 1st International Sceintific and Practical Conference [Internet]; 2020 hrudnya16-18; Tallin, Estonia. p. 969–973. Available from: https://www.interconf.top/interconf-10.html /
12. Fedorchenko VI, Polyansʹka VP, Bobrova NO. Vyklyky u zabezpechenni nabuttya zahalʹnykh (klyuchovykh) ta profesiynykh kompetentnostey studentamy vyshchykh navchalʹnykh zakladiv medychnoho profilyu u zvʺyazku z perekhodom na dystantsiynu formu navchannya v umovakh karantynu. In: Trends in the development of modern scientific thought: materialy Х Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. [Internet]; 2020 lystopada 23-26; Vankuver, Kanada. p.372–377. Available from: https://isg-konf.com/uk/trends-in-the-development-of-modern-scientific-thought-ua/
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.