ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ БАТЬКІВ ДОГЛЯДУ ЗА ДИТИНОЮ З ОНКОЛОГІЧНОЮ ТА ОНКОГЕМАТОЛОГІЧНОЮ ПАТОЛОГІЄЮ: РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ОНКОЛОГІВ ТА СІМЕЙНИХ ЛІКАРІВ

  • N.S. Artiomova Українська медична стоматологічна академія, м. Полтава, Україна
  • S.M. Tsvirenko Українська медична стоматологічна академія, м. Полтава, Україна
  • A.A. Kalyuzhka Українська медична стоматологічна академія, м. Полтава, Україна
  • L.A. Zhuk Українська медична стоматологічна академія, м. Полтава, Україна
  • H.O. Soloviova Українська медична стоматологічна академія, м. Полтава, Україна
Ключові слова: дитяча онкопатологія, організація догляду за онкопацієнтом, комунікація пацієнт-лікар, навчання пацієнта/родини.

Анотація

Всі діти з онкологічним чи онкогематологічним діагнозом перебувають в умовах спеціалізованих відділень під час діагностики та отримання лікування, відсутність отримання ефективного навчання пацієнта, батьків та членів родини навичкам догляду за дитиною, яка має онкологічний діагноз, негативно впливає на результати лікування та якість життя родини. Процес навчання батьків та членів родини дозволить медичній команді виправити некоректну та хибну інформацію, яку вони можуть отримати з різних джерел, а також зміцнити навички догляду за дитиною з онкологічним діагнозом в умовах звичного для родини побуту. Мета - розробити перелік основних кроків, які можна використовувати в практичній діяльності для керування процесом навчання батьків та членів родини дітей з онкологічним чи онко-гематологічним діагнозом. Матеріали та методи. За основу для розробки алгоритму нами було взято рекомендації експертів Дитячої онкологічної групи від 2016 року. Результати та їх обговорення. Розроблений та адаптований алгоритм базується на п'яти основних принципах: сприйняття та усвідомлення того, що в дитячій онкології освіта батьків та членів родини має бути орієнтовано на родину; усвідомлення наявності у дитини онкологічного діагнозу є емоційно складним й потребує певного освіта часу для розроблення плану для регулювання поточних життєвих потреб; навчання онкопацієнта, його батьків та членів родини має бути міжпрофесійним заходом, яке має базуватися на діагностиці та лікуванні, а також обговоренні психосоціального супроводу та організації базисного догляду за дитиною; навчання має бути безперервним та постійним; необхідне створення сприятливого середовища для навчання. Висновки. Імплементація в практичну діяльність та реалізація алгоритму навчання догляду за дитиною з онкологічним діагнозом, використання інтегративного напрямку навчання для сімейних лікарів надасть можливість роботи з основним навчальним контентом, налагодить та зміцнить зворотній зв'язом між лікарями спеціалізованих стаціонарів та сімейних амбулаторій, підвищить ефективність профілактування ускладнень, які виникають під час отримання спеціального лікування (поліхіміотерапія, променева терапія, тощо), що в свою чергу призведе до поліпшення якості життя родини під час лікування дитини з онкологічним діагнозом.

Посилання

1. Mogensen H, Modig K, Tettamanti G, Erdmann F, Heyman M, Feychting M. Survival After Childhood Cancer-Social Inequalities in High-Income Countries. Front Oncol. 2018 Oct 31; 8:485. doi: 10.3389/fonc.2018.00485.
2. Ward ZJ, Yeh JM, Bhakta N, Frazier AL, Girardi F, Atun R. Global childhood cancer survival estimates and priority-setting: a simulation-based analysis. The Lancet Oncol. 2019 Jul 01; 20(7): 972- 83.
3. Landier W, Ahern J, Barakat LP, Bhatia S, Bingen KM, Bondurant PG, et al. Patient/Family Education for Newly Diagnosed Pediatric Oncology Patients. J Pediatr Oncol Nurs. 2016 Nov/Dec;33(6):422-431. doi: 10.1177/1043454216655983.
4. Rodgers CC, Stegenga K, Withycombe JS, Sachse K, Kelly KP. Processing Information After a Child's Cancer Diagnosis-How Parents Learn. J Pediatr Oncol Nurs. 2016 Nov/Dec; 33(6):447-59. doi: 10.1177/1043454216668825.
5. Kelly KP, Withycombe J, Stegenga K, Rodgers C. The Why Behind the Questions: Question-asking in Parents of Children Newly Diagnosed With Cancer - A Report From the Children's Oncology Group. J Pediatr Nurs. 2018 Nov - Dec;43:23-28. doi: 10.1016/j
6. Instruktsiia shchodo zapovnennia formy pervynnoi oblikovoi documentatsii # 003-6/0 “informovana dobrovilna zgoda patsiienta na provedennia diahnostyky, likuvannia ta na provedennia operatsii ta znebolemmia” [Instruction for fill in the forms of primary accounting records #003-6/0 [“Inform consrnt of patient for examination, treatment, surgery and anesthesia”] [internet] . Nakaz Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy 14.02/2012 № 110 (u redaktsii nakazu Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy vid 08.08.2014 № 549: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0697-12. (In Ukrainian)
7. Rodgers CC, Laing CM, Herring RA, Tena N, Leonardelli A, Hockenberry M, et al. Understanding Effective Delivery of Patient and Family Education in Pediatric OncologyA Systematic Review From the Children's Oncology Group [Formula: see text]. J Pediatr Oncol Nurs. 2016 Nov/Dec;33(6):432-446. doi: 10.1177/1043454216659449.
8. Korhonen A, Kangasniemi M. It's time for updating primary nursing in pediatric oncology care: qualitative study highlighting the perceptions of nurses, physicians and parents. Eur J Oncol Nurs. 2013 Dec;17(6):732-8. doi: 10.1016/j.ejon.2013.04.001. Epub 2013 May 29.
9. Kornburger C, Gibson C, Sadowski S, Maletta K, Klingbeil C. Using "teach-back" to promote a safe transition from hospital to home: an evidence-based approach to improving the discharge process.J Pediatr Nurs. 2013 May-Jun;28(3):282-91.
10. Kelly KP, Withycombe J, Stegenga K, Rodgers C. The Why Behind the Questions: Question-asking in Parents of Children Newly Diagnosed With Cancer - A Report From the Children's Oncology Group. J Pediatr Nurs. 2018 Nov - Dec;43:23-28. doi: 10.1016/j.pedn.2018.07.002.
11. Gardner A, Kaplan B, Brown W, Krier-Morrow D, Rappaport S, Marcus L, et al. National standards for asthma self-management education. Ann Allergy Asthma Immunol. 2015 Mar;114(3):178-186.
12. Schreiner B, Kolb LE, O’Brian CA, Carroll S, Lipman RD. National role delineation study of the Board Certification for Advanced Diabetes Management: Evidence-based support of the new test content outline. Diabetes Educ. 2015 Oct;41(5):609-15. doi: 10.1177/0145721715599269.
13. Klymchuk YuYu, Artomova NS, Bielorus AI, Kovalova OM, Fastovets MM. Model predyktsii ta poperedzhennia rozvytku vnutrishnoshlunochkovykh krovovylyviv ta yikh naslidkiv u peredchasno narodzhenykh ditei z nyzkoiu ta ekstremalno nyzkoiu masoiu tila pry narodzhenni [Predication and prevention model of intraventricular hemorrhages and their consequences in premature infants with low and extremely low body weight at birth]. Aktualni problemy suchasnoi medytsyny. 2018. 18; 1(61): 62-68.(Ukrainian)
14. Kovalova OM, Bielorus AI, Pokhylko VI, Tsvirenko SM, Soloviova HO. Suchasni pidkhody do identyfikatsii nespryiatlyvykh podii u perynatalnii medytsyni [Current approaches to the identification of adverse events in perinatal medicine]. Neonatolohiia, khirurhiia ta perynatalna medytsyna. 2018. VIII; № 2 (28):28–39. (Ukrainian)
Опубліковано
2019-11-13
Як цитувати
Artiomova, N., Tsvirenko, S., Kalyuzhka, A., Zhuk, L., & Soloviova, H. (2019). ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ БАТЬКІВ ДОГЛЯДУ ЗА ДИТИНОЮ З ОНКОЛОГІЧНОЮ ТА ОНКОГЕМАТОЛОГІЧНОЮ ПАТОЛОГІЄЮ: РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ОНКОЛОГІВ ТА СІМЕЙНИХ ЛІКАРІВ. Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, 19(4), 3-7. https://doi.org/10.31718/2077-1096.19.4.3