НЕОБХІДНІСТЬ ФОРМУВАННЯ БАЗОВИХ ЗНАНЬ З ПИТАНЬ «ПРИРОДНО-ОСЕРЕДКОВІ ІНФЕКЦІЇ» У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ

  • I.N. Zviagolska Полтавський державний медичний університет
  • T.V. Derevianko Полтавський державний медичний університет
  • V.P. Polianska Полтавський державний медичний університет
  • V.I. Fedorchenko Полтавський державний медичний університет
  • N.O. Bobrova Полтавський державний медичний університет
Ключові слова: базові знання, природно-осередкові інфекції, пізнавальна діяльність, наступність навчальних дисциплін.

Анотація

На стадії формування у здобувачів вищої медичної освіти базових знань з природно-осередкових інфекційних захворювань вертикально «зустрічаються» три нормативні дисципліни: медична біологія, мікробіологія, вірусологія та імунологія, інфекційні хвороби. Мікробіологія, вірусологія та імунологія з будь-яких поглядів займає центральну позицію у формуванні базових знань з питань природної осередковості інфекційних захворювань і як провідна доклінічна дисципліна закладає підвалини по застосуванню майбутнім фахівцем набутих знань, умінь та навичок в практичній діяльності. В статті розглянуто питання необхідності формування у здобувачів вищої освіти, які навчаються за спеціальністю «Медицина» і «Педіатрія», базових знань з природно-осередкових інфекцій в умовах сьогодення, а також можливі шляхи удосконалення навчально-пізнавальної діяльності суб’єктів навчання із врахуванням міждисциплінарній інтеграції. Набуття знань про актуальність природно-осередкових інфекційних захворювань, науково обґрунтовані характеристики цієї групи інфекцій та практичну спрямованість одержаної інформації здійснюються студентами, які навчаються за спеціальностями 222 «Медицина» і 228 «Педіатрія» під час їх перебування в освітньо-пізнавальному просторі кафедри мікробіології, вірусології та імунології на ІІ та ІІІ курсах. Студенти ІІ курсу, які навчаються за спеціальністю 221«Стоматологія», отримують знання з природно-осередкових інфекцій лише під час самостійної позааудиторної підготовки. На вимоги сучасної вищої медичної освіти колектив кафедри для забезпечення продуктивної навчально-пізнавальної діяльності студентів використовує різноманітні інструменти класичних та новітніх освітніх технологій, оптимально їх сполучаючи, адаптуючи чи модифікуючи у рамках дисципліни, які відповідають моделі пізнавальної діяльності. Така модель реалізується у чотири етапи, кожний із яких передбачає свої психолого-дидактичні цілі, які спрямовані на здійснення відповідної навчальної діяльності, і як кінцевий результат – формування базових знань з кожної конкретної теми практичного заняття, з кожного конкретного тематичного блоку, а по закінченню інтенсивної пізнавальної діяльності на кафедрі – очікувано високоякісний навчально-дієвий продукт з опанованої дисципліни

Посилання

1. Andreychyn MA. Nebezpechna dynamika infektsiynoyi zakhvoryuvanosti v Ukrayini [Dangerous dynamics of infectious morbidity in Ukraine]. Infektsiyni khvoroby. 2017;2(88):4 – 6.( Ukrainian).
2. Vynohrad N, Yurchenko O, Dubina D. Arbovirusni infektsiyi pivnichno-zakhidnoho Prychornomorʺya [ Arboviral infections in thenorthwest black sea coast] Infektsiyni khvoroby.2013;3(73):5–9. (Ukrainian).
3. Vynohrad NO, Vasylyshyn ZP, Kozak LP. Medychni aspekty pryrodno-oseredkovykh zakhvoryuvanʹ [Medical aspects of natural foci diseases] Problemy viysʹkovoyi okhorony zdorov'ya. 2014;42(2):42–46. (Ukrainian).
4. Vozianova ZhI, Andreychyn MA, Kramaryev SO, et al. Infektsiyi – realʹna zahroza naselennyu Ukrayiny [Infections – a real threat for population of Ukraine]. Infektsiyni khvoroby. 2007;1:76-78. (Ukrainian).
5. Voloshyna NO, Voloshyn OH. Ekolohichni peredumovy poshyrennya emerdzhentnykh khvorob v Ukrayini [Ecology features in distribution emergence diseases in Ukrain] In Naukovi zapysky Ternopilʹsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka. Seriya:Biolohiya.2017;3(70):120–123.(Ukrainian).
6. Zvyaholʹsʹka IM. Pro nastupnistʹ zmin osvityansʹkoho seredovyshcha kafedry mikrobiolohiyi, virusolohiyi ta imunolohiyi v umovakh kompetentnisnoho pidkhodu pidhotovky medychnykh fakhivtsiv [On continuity of educational environment changes at the department of microbiology, virology and immunology in conditions of competency based approach of medical specialists training]. Visnyk problem biolohiyi ta medytsyny. 2017;4,3(4):250-254. (Ukrainian).
7. Zvyaholʹsʹka IM, Derevyanko TV, Polyansʹka VP. Shlyakhy pidvyshchennya navchalʹno-piznavalʹnoyi diyalʹnosti studentiv pry vyvchenni dystsypliny «Mikrobiolohiya, virusolohiya ta imunolohiya» u vyshchomu medychnomu zakladi [Ways to increase the educational and cognitive activities of students in the study of the discipline "Microbiology, Virology and Immunology" in higher medical institution]. Aktualʹni pytannya linhvistyky, profesiynoyi linhvodydaktyky, psykholohiyi i pedahohiky vyshchoyi shkoly: Zbirnyk statey IV Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. 2019; Poltava,7-8 lystopada 2019g. P.125-130. (Ukrainian).
8. Zvyaholʹsʹka IM, Derevyanko TV, Polyansʹka VP. Pro nastupnistʹ formuvannya bazovykh znanʹ z molekulyarno-henetychnykh metodiv laboratornoyi diahnostyky infektsiynykh zakhvoryuvanʹ u zdobuvachiv vyshchoyi medychnoyi osvity [On the continuity of the formation of basic knowledge of molecular genetic methods of laboratory diagnosis of infectious diseases in applicants for higher medical education]. Zbirnyk statey V Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi «Aktualʹni pytannya linhvystyky, profesiynoyi linhvodydaktyky, psykholohiyi i pedahohiky vyshchoyi shkoly». Poltava, 19-20 lystopada 2020g. P.155–159.
9. Kovalenko NO, Bobrova OV, Hancho OP, et al. Dosvid dystantsiynoho navchannya na kafedri mikrobiolohiyi, virusolohiyi ta imunolohiyi. [Experience of distance learning at the Department of Microbiology, Virology and Immunology.] Realiyi, problemy ta perspektyvy vyshchoyi medychnoyi osvity: materialy navch.-nauk. konf. z mizhnar. uchastyu. Poltava, 25 bereznya 2021g. P.129-130
10. Lysenko AS. Sovremennyye metody diagnostiki infektsionnykh zabolevaniy. [Modern methods of diagnosing infectious diseases]. Laboratornaya diagnostika. 2009;1:34– 37. (Russian).
11. Pechinka AM. Profesiyno- i fakhovo-oriyentovane navchannya studentiv na 6-mu kursi pry vykladanni pryrodno-oseredkovykh infektsiy [ Vocational and professional-oriented education of students in the 6th year in the teaching of natural focal infections]. Materialy Vseukrayinsʹkoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi infektsionistiv (17-18 travnya 2012 roku, m. Uzhhorod) «Pryrodno-oseredkovi infektsiyi». Ternopilʹ, TDMU, Ukrmedknyha. 2012;76–77.
12. Polyansʹka VP, Zvyaholʹsʹka IM, Derevyanko TV. Pedahohichno-orhanizatsiyni aspekty dystantsiynoho navchannya v medytsyni [Pedagogical and organizational aspects of distance learning in medicine] Aktualʹni problemy suchasnoyi medytsyny. 2021;21,1(73):137-141. (Ukrainian).
13. Shevchuk TI. Aktualʹnistʹ vyvchennya pryrodno-oseredkovykh zakhvoryuvanʹ u ramkakh vykladannya medychnoyi parazytolohiyi [Importance of the natural focal diseases studying in the medical parasitology teaching course]. Bukovynsʹkyy medychnyy visnyk. 2015;19,3(75):291 – 294.
14. Yakovlev SA. Infektsionnyye zabolevaniya kak global'naya problema sovremennosti [ Infectious diseases as a global problem of today] Territoriya nauki. 2017;1:20–23.( Russian)
Опубліковано
2021-11-16
Як цитувати
Zviagolska, I., Derevianko, T., Polianska, V., Fedorchenko, V., & Bobrova, N. (2021). НЕОБХІДНІСТЬ ФОРМУВАННЯ БАЗОВИХ ЗНАНЬ З ПИТАНЬ «ПРИРОДНО-ОСЕРЕДКОВІ ІНФЕКЦІЇ» У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ. Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, 21(3), 246-251. https://doi.org/10.31718/2077-1096.21.3.246
Розділ
ГУМАНІТАРНІ ТА СОЦІАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МЕДИЦИНИ, ВИКЛАДАННЯ У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ШКОЛІ