ВПЛИВ КАРАНТИННИХ ОБМЕЖЕНЬ НА РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УКРАЇНИ

  • A.P. Stepanchuk Українська медична стоматологічна академія, Полтава, Україна
Ключові слова: викладач, студент, дистанційне навчання, карантин, професійне вигорання.

Анотація

Синдром «професійного вигорання» найчастіше виникає серед представників професій "групи ризику", тобто тих, хто працює у сфері тісного контакту з людьми та вимушений багато й інтенсивно спілкуватися з іншими. До такої групи належать педагоги (викладачі, вчителі, вихователі, психологи), працівники медичної сфери, торгівлі. Перевтома, слабкість, відсутність інтересу до своєї діяльності на тлі хронічного стресу, добре відомі багатьом, насамперед, трудоголікам, які прагнуть встигнути якомога більше, а як наслідок - отримують емоційне вигорання. З початком пандемії Covid-19 вигорання набуло іншої форми, в знаки даються ізоляція, страхи за життя і здоров’я рідних, віддаленість від робочих місць і улюбленого колективу. Дистанційний режим навчання створив нові виклики для викладачів та студентів вишів. Навчання до карантину і так було складним, враховуючи значні навантаження, великі об’єми навчальної програми, постійні нестачі вільного часу. Працюючи в такому ритмі важко зберегти своє психологічне здоров’я та запобігти емоційному вигоранню. Професійна діяльність викладача вишу характеризується підвищеною відповідальністю, широким колом обов’язків та необхідністю постійного професійного удосконалення. Крім навчального процесу, на викладача покладено виконання методичної, організаційної, виховної та наукової роботи. Вплив на організм педагога стресогенів, сприяє виникненню в нього синдрому «професійного вигорання». «Карантинні» фактори впливу на розвиток професійного вигорання, поділяють на дві групи: організаційно-психологічні - фактори пов’язані з новою особливою організацією роботи в умовах карантину; психологічні - фактори, пов’язані з новими психологічними особливостями професійної діяльності та власними суб’єктними особливостями. Для запобігання розвитку професійного вигорання психологи рекомендують: турбуватися про себе; не забувати про відпочинок; реалістично оцінювати свої можливості та, відповідно, планувати роботу та час; не брати на себе зайвих зобов’язань; не вимагати від себе зайвого; робота повина приносити радість.

Посилання

1. Yak unyknuty profesiinoho vyhorannia pratsiuiuchy z domu [How to avoid professional burnout while working from home] [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.work.ua/articles/self-development/2224/. (Ukrainian)

2. Mori Ye. Emotsiine vyhorannia na roboti. 8 sposobiv vporatysia z syndromom [Emotional burnout at work. 8 ways to deal with the syndrome] [Elektronnyi resurs]. Dostupno:

3. https://suspilne.media/7544-emocijne-vigoranna-na-roboti-8-sposobiv-vporatisa-z-sindromom/. (Ukrainian)

4. Shepitko V.I. Prychyny ta profilaktyka rozvytku «profesiinoho vyhorannia» vykladacha medychnoho vuzu [Causes and prevention of the development of "professional burnout" of a medical university teacher]. Materialy mizhnar. nakovo-praktych. konhresu "Grow up". Konferentsii; 2016; Zheneva; 2016,s. 85-91. (Ukrainian)

5. Ovsiannikova VV. Profesiini osoblyvosti emotsiinoho vyhorannia vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu [Professional features of emotional burnout of a teacher of higher education] [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://stattionline.org.ua/pedagog/80/13971-profesijni-osoblivosti-emocijnogo-vigorannya-vikladacha-vishhogo-navchalnogo-zakladu.html. (Ukrainian)

6. Yevtushenko IV. Profesiine vyhorannia [Professional burnout] [Elektronnyi resurs]. Dostupno:

7. https://www.slideshare.net/innagerasimenko5/ss-57558765. (Ukrainian)

8. Kredentser O. Syndrom profesiinoho vyhorannia pid chas pandemii [Occupational burnout syndrome during a pandemic] [Elektronnyi resurs]. Dostupno:

9. https://m.facebook.com/psy.pers/photos/a.107395840933227/130104031995741/?type=3&source=54. (Ukrainian)

10. Bulatevych N. Yak ne vysnazhytysia pid chas roboty v period karantynu ta unyknuty profesiinoho vyhorannia [How not to be exhausted while working during the quarantine period and to avoid professional burnout] [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://www.univ.kiev.ua/news/11073. (Ukrainian)

11. Kudrynska H. Na karantyni. Yak unyknuty profesiinoho vyhorannia, pratsiuiuchy na vidstani? [In quarantine. How to avoid professional burnout by working at a distance?] [Elektronnyi resurs]. Dostupno:

12. https://zp-pravda.info/2020/05/02/na-karantyni-iak-unyknuty-profesiinoho-vyhorannia-pratsiuiuchy-na-vidstani/. (Ukrainian)
Опубліковано
2021-03-21
Як цитувати
Stepanchuk, A. (2021). ВПЛИВ КАРАНТИННИХ ОБМЕЖЕНЬ НА РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УКРАЇНИ. Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, 21(1), 141-145. https://doi.org/10.31718/2077-1096.21.1.141
Розділ
ГУМАНІТАРНІ ТА СОЦІАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МЕДИЦИНИ, ВИКЛАДАННЯ У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ШКОЛІ