ОСОБЛИВОСТІ НЕЙРОКОГНІТИВНИХ ПРОЦЕСІВ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ ЗА УМОВ МЕРИТОКРАТИЧНОЇ ОСВІТИ

  • I. V. Redka Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
  • G. M. Danilenko Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
  • Zh. V. Sotnikova-Malashkina Харківська медична академія післядипломної освіти
  • O. Ya. Mykhalchul ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України»
Ключові слова: електроенцефалограма, відносна спектральна потужність, учні, арифметична проба, меритократична освіта.

Анотація

Психофізіологічні особливості обдарованих учнів разом з загальною тенденцію до інтенсифікації навчання та надмірного використання технічних засобів навчання зумовлюють їх надзвичайну чутливість до факторів освітнього середовища. Впровадження меритократичної системи освіти вимагає перевірки відповідності організації навчально-виховного процесу психофізіологічним можливостям учня. Дана стаття присвячена порівнянню нейрокогнітивних процесів учнів основної школи (10-11 років) за меритократичного (n = 60) та традиційного (n = 26) навчання на основі співставлення відносної спектральної потужності частотних діапазонів електроенцефалограми (ЕЕГ) в умовах спокою та когнітивного навантаження (ментальна арифметика з відніманням). ЕЕГ-потенціали відводили монополярно від 21 локусу відповідно до міжнародної системи «10–20» із використанням усередненого референтного електрода. Аналізувалися безартефактні фрагменти запису тривалістю 35–45 с Загальними ознаками ЕЕГ-паттерну учнів, які навчаються за меритократичною системою, в умовах спокою та когнітивного навантаження є достовірно вища питома вага альфа-активності у лобових ділянках кори та бета-2 активності по всій конвекситальній поверхні головного мозку. Ментальна арифметика викликала зміни в усіх частотних діапазонах ЕЕГ переважно у лобово-тім’яній мережі за меритократичного навчання, тоді як за традиційного навчання – переважно у дельта-діапазоні в скронево-тім’яних ділянках кори головного мозку. Встановлено, що учні, які навчаються за меритократичною системою, характеризуються більш високим рівнем морфофункціональної зрілості структур головного мозку та більш зрілим паттерном активації кортикальних структур під час когнітивного навантаження, що свідчить про розвиваючий вплив меритократичної освіти.

Посилання

1. Gavrysh IV, Tkachov AS. Teoretyko-metodologichni osnovy realizatsiyi kompetentnisno oriyentovanoyi osvity obdarovanykh uchniv u mezhakh naukovo-pedagogichnogo proektu "intelekt Ukrayiny" [Theoretical and methodological bases for the implementation of a competently oriented education of gifted students within the framework of the scientific and pedagogical project “Intellect of Ukraine”]. Pedagogika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zagalnoosvitniy shkolakh. 2017; 55:133-141. (Ukrainian)

2. Huzihanov FV, Muhametdinova AA. Izuchenie mediko-biologicheskih, mediko-sotsiologicheskih i organizatsionnyh faktorov, vlijajuschih na zabolevaemost' detej shkol'nogo vozrasta [Study of medico-biological, medico-social and organizational factors influencing the morbidity of school-age children]. Kazanskiy meditsinskiy zhurnal. 2018; 99(3): 467-71. doi: 10.17816/KMJ2018-467. (Russian)

3. Vanmeerbeek M, Van Onckelen S, Boüüaert C, Burette P. Enfants à haut potentiel: attitude du médecin traitant. Presse Medicale. 2006; 35(Pt 2): 86-90. doi: 10.1016/s0755-4982(06)74528-6.

4. Louis J, Revol O, Nemoz C, Dulac RM, Fourneret P. Psychophysiological factors in high intellectual potential: comparative study in children aged from 8 to 11 years old. Archives de Pediatrie. 2005; 12(5): 520-525. doi: 10.1016/j.arcped.2004.10.022

5. Guignard-Perret A, Thieux M, Guyon A, Mazza S, Zhang M, Revol O, Plancoulaine S, Franco P. Sleep of Children with High Potentialities: A Polysomnographic Study. Journal of Clinical Medicine. 2020; 9(10): 3182. doi: 10.3390/jcm9103182

6. Berdina ON, Rychkova LV, Madaeva IM. Osobennosti strukturnoy organizatsii sna u shkolnikov s vysokimi intellektualnymi sposobnostyami [Characteristics of sleep structure in schoolchildren with high intellectual abilities]. Zhurnal nevrologii i psikhiatrii im. S.S. Korsakova. 2018; 118(7): 78-81. doi: 10.17116/jnevro20181187178. (Russian)

7. Gorbachevskaya, NL, Karahanyan, KG, Davydova, EYu. A Gifted Child with Special Needs. A Longitudinal Study of Memory and EEG. Klinicheskaia i spetsial'naia psikhologiia. 2016; 5(2): 63-76. doi: 10.17759/psycljn.2016050205

8. Shaw P, Greenstein D, Lerch J, Clasen L, Lenroot R, Gogtay N, et al. Intellectual ability and cortical development in children and adolescents. Nature. 2006; 440(7084): 676-679. doi: 10.1038/nature04513

9. Gómez CM, Rodríguez-Martínez EI, Fernández A, Maestú F, Poza J, Gómez C. Absolute power spectral density changes in the Magnetoencephalographic activity during the transition from childhood to adulthood. Brain topography. 2017; 30(1): 87-97. doi: 10.1007/s10548-016-0532-0

10. Alexander JE, O'Boyle MW, Benbow CP. Developmentally advanced EEG alpha power in gifted male and female adolescents. International Journal of Psychophysiology. 1996; 23(1-2): 25-31. doi: 10.1016/0167-8760(96)00031-1

11. Martindale C. Biological Bases of Creativity. In: Sternberg R.J., editor. Handbook of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press; 1999. p. 137-152.

12. Yamada F. Frontal midline theta rhythm and eyeblinking activity during a VDT task and a video game: useful tools for psychophysiology in ergonomics. Ergonomics. 1998; 41(5):6 78-88. doi: 10.1080/001401398186847

13. Dimitriadis SI, Sun Y, Thakor NV, Bezerianos A. Causal Interactions between Frontal(θ) - Parieto-Occipital(α2) Predict Performance on a Mental Arithmetic Task. Frontiers in Human Neuroscience. 2016; 10: 454. doi: 10.3389/fnhum.2016.00454

14. Fehr T, Code C, Herrmann M. Common brain regions underlying different arithmetic operations as revealed by conjunct fMRI-BOLD activation. Brain Research. 2007; 1172: 93-102. doi: 10.1016/j.brainres.2007.07.043

15. Kong J, Wang C, Kwong K, Vangel M, Chua E, Gollub R. The neural substrate of arithmetic operations and procedure complexity. Cognitive Brain Research. 2005; 22(3): 397-405. doi: 10.1016/j.cogbrainres.2004.09.011

16. Ishii R, Canuet L, Ishihara T, Aoki Y, Ikeda S, Hata M, et al. Frontal midline theta rhythm and gamma power changes during focused attention on mental calculation: an MEG beamformer analysis. Frontiers in Human Neuroscience. 2014; 8: 406. doi: 10.3389/fnhum.2014.00406
Опубліковано
2020-12-30
Як цитувати
Redka, I. V., Danilenko, G. M., Sotnikova-Malashkina, Z. V., & Mykhalchul, O. Y. (2020). ОСОБЛИВОСТІ НЕЙРОКОГНІТИВНИХ ПРОЦЕСІВ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ ЗА УМОВ МЕРИТОКРАТИЧНОЇ ОСВІТИ. Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, 20(4), 146-151. https://doi.org/10.31718/2077-1096.20.4.146